20130116_gostafries_DSC4260

Ashtangayoga – grund och fortsättningskurs
Ashtangayoga är en kraftfull yoga där andning och rörelse är centralt. Vi tränar inre och yttre styrka,balans, smidighet och flexibilitet. Träningen innehållerasanas-rörelser, pranayama-andningstekniker,drishti-fokuseringspunkter och bandas-tekniker för muskelkontroll. Ashtangayoga steg 1 är en grundkurs där vi lär oss andning, muskellås, fokusering och de första rörelserna i serien. Ashtangayoga steg 2 är en ledd klass där vi fortsätter med fler rörelser och fördjupning inom de olika delarna. I steg 3 är det mysore (egen träning) till största delen med justeringar samt ibland olika teman, här krävs förkunskap.

Yinyoga
Yinyoga är en mjuk och stillsam form av yoga. Positionerna kännetecknas av stillhet och mjuk stretch. I yinyoga hålls varje position i minst 3-5 minuter vilket är den tid som krävs för aktivering av bindväven i kroppen och det ger även tid till att lugna sinnet. Stort fokus ligger på höft och ländrygg eftersom detta område är rikt på bindväv.

Hathayoga
Klassisk, fysisk yoga, där läraren sätter ihop programmet så att det passar deltagarna. Ger dig starkare och smidigare kropp samtidigt som du tränar medveten närvaro och djupandning.

Flow yoga
I Flow yoga jobbar vi igenom hela kroppen med solhälsningar, stående positioner, twists och balansövningar i ett härligt flöde. Vi börjar med en dynamisk uppvärmning där du blir riktigt varm med fokus på armar och core. Sedan går vi över till solhälsningen och varvar den med lite tuffare benövningar. Därefter stående positioner, twists och balansövningar för att sedan avsluta med en guidad avslappning.

Yoga Nidra
Yoga Nidra är en djupavslappning för hela kroppen och sinnet. Den brukar upplevas som en befrielse för oss som vanligtvis använder våra kroppar och hjärnor intensivt. Många säger att de känner sig harmoniska och närvarande efter klassen. Yoga Nidra kan hjälpa till att lösa upp mentala och fysiska spänningar, ger ökad koncentration och kan också användas som återhämtning om du sovit dåligt under en period. Det sägs att effekten av 20-30 minuters Yoga Nidra kan jämföras med tre-fyra timmars sömn.
Tanken är att kroppen och sinnet får vila men du är ändå alert och medveten om vad som sker runtomkring dig. Under klassen ligger du ner i savasana samtidigt som läraren steg för steg guidar dig genom din kropp så att varje muskel får slappna av. Klassen är 45 minuter men räkna med att ligga kvar i vila några minuter efteråt.

Globalyoga
GlobalYoga är en en yogaform där man blandar influenser från öst och väst. Den kan vara både intensivt krävande eller mentalt utmanande men också mjuk och välkomnande. En lättsam yogaform.

Skier’s yoga
Hathayoga där vi lägger extra fokus på smidighet och balans samt ben- och bålstyrka. Träning för skidåkare.

Gravidyoga
Yoga anpassad för gravida. Stärkande fysiskt och mentalt. Andning, rörelse och mental träning i fokus med mindfulnessinslag.

Privatyoga
Ensam, i par eller med hela tjejgänget. Du väljer själv hur din privatyogalektion ska se ut. Vilken sorts yoga väljer du också, eller så kommer vi med förslag.

Mindfulnesskurs
En åtta veckors kurs med fokus på medveten närvaro i vardagen. Deltagarna är beredda på egen övning hemma mellan träffarna. Sittande stående, gåenden meditation och yogaövningar och samtal för att reducera stress. Ett heldagsretreat ingår i kursen. Kursprogrammet är baserat på Jon Kabat-Zinns beprövade MBSR-upplägg.

Pilates
I Pilates tränas styrka och rörlighet med fokus på bål stabiliserande djup muskulatur med koncentration, balans, andning och avspänning. Bra inte minst för dig som vill stärka bålen.

SomaMove
I SomaMove förenar man rörelse och kunskap, en praktik grundad på teorin om att använda kroppen som helhet för att bli stark, smidig och skadefri. Du arbetar med kroppen som ditt motstånd och med underlaget som ditt redskap med fokus på att arbeta med kroppen som en enhet i harmoni med andningen.

Yoga för Stela Män
Detta är yogan speciellt utformad för män. Vi jobbar med enkla men dynamiska yogaövningar för att uppnå ökad rörlighet, minskad stress och ett inre lugn. Hela kroppen tränas såväl fysiskt som mentalt. Fokus läggs på stela baksidor såsom lår, vader och höfter samt en förbättrad andning. Har du funderat över att börja med yoga så är detta kursen att gå och inga förkunskaper av yoga behövs.

Familjeyoga
Vi yogar tillsammans på ett lekfullt sätt. Här får ni tid för varandra på ditt och barnets villkor. En stund tillsammans i närvaro. Passar barn från 4-5 år upp till 12 år.

Barnyoga, 6-8 år
På ett lekfullt sätt får barnet värdefulla redskap att hantera stress och andra påfrestningar i deras vardag. En stund att bara få vara, utan prestation.

Kroppskännedom i rörelse med fokus på närvaro och andning.

Rehabyoga
Yoga för dig som har återkommande problem med rygg, nacke eller andra delar av rörelse-stödjeorganen. Du får individuella alternativ utifrån dina besvär. Vi yogar i lugnt tempo där andningen är i fokus och med närvaro i rörelse.
Gruppen leds av sjukgymnast.

Pranayama – -andningsövningar
Vi prövar olika andningstekniker. Andningen är central i all yoga. Det ingår även asanas – rörelser – och ibland meditation i denna klass. Viss yogavana önskvärd.
 

Familjeyoga
Yoga tillsammans med ditt barn/barnbarn/grannens barn
3-10 år Yoga genom en saga. Lekfullt och även avslappnande. Ett barn per vuxen då parövningar med ditt barn ingår.

Hatha- och chakrayoga
Välkommen till en flödande klass med utgångspunkt i att skapa balans i ditt energisystem, både mentalt och fysiskt. Ta vara på din energi så att du tydligare kan sprida den i den riktning som du vill gå!
Enligt yogatraditionen består människan inte bara av den fysiska kroppen utan även av ett energisystem. Charkan är en del av detta energisystem som också sammanfaller med ryggradens sju nervcenter.

Morgonyoga med pranayama
Wake-up call! Use it or loose it! Använd din fulla potential. Ett skönt uppvaknande och omhändertagande av höfter och axlar. Pranayama och en kort meditation.